Mandelmassa recept

Sovit i ca 1 timme nu och det kändes verkligen riktigt skönt så nu är jag något piggare men har rätt tråkigt.
Fick den tokiga ideen att överraska pappa och familjen i eftermidda med semla så jag tänkte att jag gör några såna innan jag ska ta lite lunch så kan jag dricka varmoboy med grädde :M. Så jag har gjort 4 semlor nu och de luktar mums ifrån dom.

Hemmagjord mandelmassa:
50g sötmandel
50g socker
1½-2 msk mjölk
Urkröpt semelbullsdeg
(½ tsk vaniljsocker)


Börja med att lägg 50 g sötmandel i en kastrull med vatten. Värm sedan upp vattne och låt mandeln koka i någon minut.
Sedan tar du upp dom med en sked och tar av skalt.
Att man kokar dom är så att skalet ska låsna mycket lättare.
Mixtra dom sedan och blanda sedan i 50 g socker i en skål.
Rör om och kröp ur lite deg från semelbullarna och häll i.
Rör i ca 1½-2 msk mjölk och rör så det blir en hår smet.
Du kan även tillsätta lite vaniljsocker om det behagas.



Kommentarer
Postat av: Nicolaylejla

Wonderful site. Please continue this great public service.

2011-11-07 @ 15:17:27
URL: http://nicolaylejla.blogyears.com
NAMN:
VIP

EMAIL:

BLOGG/HEMSIDA:

KOMMENTERA GÄRNA, MEN INGEN REKLAM:

Trackback
RSS 2.0